Wypadasz z gry? Dowiedz się jak poinformować szefa o słabych wynikach.

Życie biura

Miałeś gorszy tydzień. Być może spadła Twoja wydajność albo popełniłeś kilka błędów. Przestrzeganie czterech poniższych zaleceń pomoże ci ocenić kiedy informować szefa o swoich słabszych wynikach, oraz jak przeprowadzać z nim taką rozmowę.

1. Zrób sobie przerwę i oszacuj szkody

W panice i zdenerwowaniu trudno jest właściwie ocenić, jakie negatywne skutki przyniesie popełniony przez Ciebie błąd. Jeśli zadanie, które wykonałeś poniżej standardów nie spowoduje dużej i łatwo zauważalnej szkody finansowej, poczekaj kilka dni i ponownie oceń straty. Może ci się wydawać, że zadanie było fatalnie wykonane - ale z upływem czasu często okazuje się, że nie jest tak źle, jak pierwotnie się wydawało. Pomyśl o swoim zadaniu w szerszym kontekście. Czy miało ono trwały wpływ na wyniki firmy? Jeśli niedbale przygotowałeś projekt dla znaczącego klienta, a teraz szuka on innego podwykonawcy - najwyższy czas powiedzieć o tym szefowi. Jeśli jednak jest to coś, co można szybko naprawić, rozmowa z przełożonym nie będzie konieczna. W takiej sytuacji lepiej po prostu zakasać rękawy i wziąć się do roboty.

2. Jak nie informować o błędzie

Nie zaczynaj rozmowy z szefem od jawnego przedstawienia słabych wyników. Jeśli zaczniesz od stwierdzenia, że „projekt, który zakończyłem w zeszłym tygodniu był totalną porażką”, to jakbyś napisał sobie na czole czarnym markerem "jestem przegrany”. Kiedy piszesz swoje CV nie wspominasz przecież o braku doświadczenia w stylu „wiem, że nigdy nie pracowałem z komputerami, ale i tak powinniście mnie zatrudnić.” Również swojemu szefowi nie przedstawiaj jawnie słabych wyników pracy. Mówienie „przepraszam, byłem bardzo zmęczony w zeszłym tygodniu” nie zaprowadzi cię daleko... Kiedy wypadasz poniżej standardów i informujesz o tym w zły sposób, nie wywoła to wrażenia szczerego zainteresowania dobrem firmy - będzie to raczej odebrane jako ucieczka przed problemami – a takiego wrażenia zapewne nie chcesz wywoływać.

3. Podejmij inicjatywę, bądź otwarty i zwięzły

Jeśli zdecydowałeś, że powinieneś poinformować szefa o swoich słabych wynikach, kluczem jest przygotowanie do rozmowy i podjęcie inicjatywy. Po pierwsze, nie przedstawiaj swojej sprawy szefowi jeśli jest zajęty czymś innym. Spróbuj uprzedzić go o swoich zamiarach - wyślij krótkiego e-maila z załącznikiem swojej pracy: „Chciałbym poznać twoje zdanie na ten temat. Czy możemy się dzisiaj spotkać na kilka minut?” Taka wiadomość da przełożonemu szanse przygotowania odpowiedzi, co sprawi, że początek rozmowy będzie bardziej pozytywny niż jeśli wparujesz do pokoju szefa bez zapowiedzi. Podczas spotkania nie sprawiaj wrażenia człowieka spodziewającego się lawiny nagan. Rozpocznij rozmowę od dobrze przemyślanego stwierdzenia: „Przeczytałem ponownie moją odpowiedź do klienta i myślę, że wypadła dość negatywnie - być może dlatego zrezygnował z zamówienia. Co o tym myślisz?” Biorąc winę na siebie bez przedstawiania wymówek, udowodnisz że jesteś zainteresowany poprawą sytuacji. Pytanie otwarte na koniec może być dobrym punktem wyjścia do rozmowy o tym, co możesz ulepszyć następnym razem.

4. Skorzystaj z feedbacku

Bądź przygotowany na negatywną informację zwrotną od swojego przełożonego. Prosiłeś o opinię, więc musisz być gotowy na konstruktywną krytykę. Nie spodziewaj się wyrazów sympatii czy otuchy. Jeśli twój przełożony potwierdzi twoją negatywną opinię - „zgadzam się, że twoja odpowiedź zadziałała na naszą niekorzyść. Przez to straciliśmy duże zamówienie” - nie bierz tego personalnie. Przyjmij tę krytykę i wspólnie wyznaczcie dalszy plan, który pomoże naprawić sytuację. Działaj zgodnie z tym planem, a jeśli uda ci się polepszyć wyniki, udowodnisz przełożonemu, że jesteś gotów podejmować wysiłek i inicjatywę w pracy.

Może Cię również zainteresować:

3 rzeczy, o których powinieneś wiedzieć, przedstawiając swoje pomysły szefowi >>

8 inspiracji, dzięki którym poradzisz sobie ze stresem w pracy >>

Szef Tobą manipuluje? 5 sposobów, jak sobie z tym radzić >>

3 strategie zachowania spokoju w pracy >>

Dobre samopoczucie pracowników. Wydatek czy inwestycja? >>