Jak zatrzymać w firmie pracownika, który planuje odejść?

Jak zatrzymać w firmie pracownika, który planuje odejść?

Rywalizacja między przedsiębiorstwami w walce o wykwalifikowanego pracownika staje się coraz bardziej zacięta. W takiej sytuacji zagrożenie odejściem kluczowych osób w firmie – zarówno na własną działalność, jak i do innych przedsiębiorstw – może być wyższe niż kiedykolwiek. Zobacz, co możesz zrobić już teraz, by zatrzymać solidnych pracowników i usprawnić działania human resources.

Dobrze wykwalifikowani pracownicy o poszukiwanych umiejętnościach mogą dosłownie przebierać w ogłoszeniach o pracę. Mają gwarantowane zatrudnienie w wielu przedsiębiorstwach. Udało Ci się pozyskać takiego pracownika? Chcesz go zatrzymać? Warto pomyśleć o tym zwłaszcza teraz, kiedy po zmianach w przepisach prawnych koszt najlepiej opłacanych pracowników wzrośnie, a więc z premiami i podwyżkami prawdopodobnie trzeba będzie się wstrzymać…

Przeczytaj też: 5 sposobów na zbudowanie efektywnego zespołu

1.     Siła sprawczości – pozwalaj spełniać się zawodowo

Wielu pracowników przyznaje, że źle się czują w środowisku pracy, w którym nie pozwala im się na więcej, niż to wynika ze ściśle określonych obowiązków. Nie chodzi o wykonywanie zadań wykraczających poza ich umiejętności, ale o możliwość decydowania o sposobie rozwiązywania problemów czy realizacji działań. Jeśli zarząd czy przełożony w dużym stopniu kontroluje pracownika, wówczas może on czuć się ograniczany i zacznie rozglądać się za inną pracą.

2.     Benefity pracownicze – daj możliwość wyboru

Comiesięczna pensja wypłacana regularnie to oczywiście norma. Standardem są również dodatkowe przywileje, które firma oferuje swoim pracownikom. Dość mocno widocznym trendem proponowanym przez działy human resources są benefity kafeteryjne. Co to takiego?

Benefity kafeteryjne to liczny wachlarz udogodnień, które pracodawca oferuje pracownikom do wyboru. Mogą to być takie benefity pozapłacowe, jak karta multisport, dodatkowe ubezpieczenie, kursy językowe czy szkolenia zawodowe. Pracownik wybiera kilka z nich, które najbardziej odpowiadają jego potrzebom, a pracodawca oszczędza na benefitach, z których pracownik i tak nie korzysta.

3.     Doceniaj nie tylko materialnie – rozmawiaj i chwal

Nawet najlepsi pracownicy, świadomi swoich umiejętności, potrzebują usłyszeć, że ich wysiłek jest zauważany i ważny. Docenienie codziennej pracy to istotny element zarządzania firmą, bez którego trudno sobie wyobrazić dobre relacje na linii pracodawca–pracownik. Niekiedy słowna pochwała może być lepiej odebrana niż nieznaczna premia otrzymana po cichu i bez wyraźnego pozytywnego komentarza szefa.

Bardzo ważne jest również to, by regularnie spotykać się z pracownikami i rozmawiać o ich spostrzeżeniach i potrzebach. Na pewno mają sporo ciekawych pomysłów i uwag, które mogą pozwolić na usprawnienie pracy. Warto ustalić, że takie spotkania będą się odbywać co określony czas, np. co 2 miesiące, i trzymać się wyznaczonego terminu. Dlaczego? Tego typu działania zawsze znajdują się najniżej na liście priorytetów i

4.     Daj od siebie więcej – nie tylko dla pracownika

Wiele firm ubiegających się o wykwalifikowanych pracowników bazuje na tych samych standardach, dba o atmosferę, oferuje benefity. Współcześnie – zwłaszcza jeśli chodzi o młodszą grupę docelową – takie działania mogą być niewystarczające. Potrzebne są dodatkowe akcje employer brandingowe, które sprawią, że pracownicy z dumą będą mówić „tak, jestem z tej firmy”. Dobrym pomysłem może się okazać zaangażowanie w kwestie społeczne, akcje charytatywne itd.

5.     Zapewnij podstawę – zarządzanie firmą od kuchni

W każdej nowoczesnej firmie to norma, ale jednak warto to powtórzyć. Podstawowe udogodnienia w pracy, jak dostęp do wody pitnej czy do ekspresu do kawy, powinno być oczywistością, jednak jest też dowodem na to, że pracodawca dba o zatrudnionych. Można to zauważyć np. w ogłoszeniach o pracę, w których zamieszczający ofertę podkreślają dostępność ekspresu do kawy w firmie.

Wprawdzie pracownicy obecnie rzadko zwracają na te podstawowe elementy uwagę, ale ich brak będzie z pewnością dotkliwie odczuwany i szeroko komentowany wśród zatrudnionych. Poza tym warto zapewnić pracownikom także odpowiednie źródła światła, wyposażenie kuchni czy pokoju do relaksu.

Większość podanych wyżej sposobów na zatrzymanie pracownika dotyczy kultury organizacyjnej danej firmy oraz stylu zarządzania managerów. Należy jednak pamiętać, że najczęściej głównym czynnikiem rezygnacji z pracy są pieniądze (badania Kantar TNS, 2017). Trzeba więc nieustannie trzymać rękę na pulsie, kontrolować stawki obowiązujące na rynku i w razie przyjmowania nowych obowiązków – jeśli to możliwe – zwiększać pensje swoim podwładnym.

Przeczytaj również: