Zarządzanie pokoleniami w organizacji cz. 1 – praca z baby boomers

Zarządzanie pokoleniami w organizacji
SHARE SHARE SHARE SHARE SHARE

Pokolenie baby boomers, pokolenie X i Y oraz pokolenie Z.  Wśród wszystkich aktywnych zawodowo można wyróżnić te cztery grupy charakteryzujące się różnym podejściem do wykonywanego zawodu, zajmowanego stanowiska oraz innych współpracowników. Zobacz, jakie wartości są najważniejsze dla pracowników z pierwszej – najstarszej – grupy i dowiedz się, jak wykorzystać te informacje w zarządzaniu organizacją i zatrudnionymi osobami.

Osoby z pokolenia baby boomers urodziły się w latach 1946–1964. Jego najstarsi przedstawiciele kończą w tym roku 72 lata, więc powoli kończą już swoje życie zawodowe. Na rynku pracy nadal jednak pozostają przedstawiciele baby boomers, którzy – choć do emerytury zostało im coraz mniej lat – nadal chcą się rozwijać i spełniać zawodowo.

Pokolenie baby boomers w Polsce i na świecie – czym się różnią?

Między pokoleniem baby boomers z Polski i np. z USA widać wyraźne różnice. Przedstawiciele najstarszej aktywnie zawodowo grupy z Polski zostali bowiem wychowani w czasach komunizmu, co wyraźnie odcisnęło się na ich sposobie postrzegania świata i podejścia do pracy. Aby natomiast zrozumieć, co jest najważniejsze dla osób z pokolenia baby boomers z USA, wystarczy przypomnieć (lub obejrzeć) kilka pierwszych odcinków „Mad Men”. Serial ten obrazuje, jak ważna dla tego pokolenia była praca i kolejne awanse.

Choć pokolenie baby boomers w Polsce również jest nastawione na ciągłą aktywność zawodową i rozwój, ważniejsze są dla nich stabilizacja i regularne zarobki. W związku z tym, że swoje doświadczenie zawodowe zdobywali w czasach komunizmu, mają większą potrzebę stworzenia strefy, w której będą się czuć bezpiecznie. Jednocześnie doskonale zdają sobie sprawę, jak duży wysiłek włożyli w to, aby osiągnąć sukces.

Zobacz, jakie znaczenie w zarządzaniu firmą ma kultura organizacyjna >>

Baby boomers w firmie – jak wykorzystać ich zalety, jak ich doceniać?

Najstarsze osoby zatrudnione w polskich firmach wychowały się i dorastały w czasach, kiedy praca była najważniejszą wartością. Zasadę „bez pracy nie ma kołaczy” praktykują więc cały czas, dzięki czemu zawsze wkładają bardzo dużo wysiłku w powierzone im zadania. W tym celu są więc w stanie nadążać za nowinkami technologicznymi, choć niekiedy z niewielką pomocą młodszych osób. Dodatkowo baby boomers:

  • znają swoją silnie zbudowaną i wypracowaną latami pozycje – co jest przydatne zwłaszcza na stanowiskach managerskich;
  • wiedzą, jak radzić sobie ze stresem – mogą więc z powodzeniem uczestniczyć w przetargach i spotkaniach z klientami. Poradzą sobie także w sytuacjach kryzysowych, gdy trzeba będzie zmotywować zespół do szybszej pracy;
  • są bardzo lojalni i szanują autorytet innych rówieśników – przyzwyczajają się do warunków w biurze, nawet jeśli do końca im nie odpowiadają. Z firmą rozstają się najczęściej, gdy przechodzą na emeryturę, zostają zwolnieni lub gdy przedsiębiorstwo ma bardzo poważne problem.

Dla tego pokolenia największą motywacją do pracy są pieniądze i stabilny zawód. Jeśli więc zdecydują się zmienić firmę, na rozmowach kwalifikacyjnych nie zwracają większej uwagi na dodatkowe, pozapłacowe benefity – poza prywatną opieką medyczną.

Zobacz, jak benefity pracownicze wpływają na wydajność pracowników >>

Baby boomers w organizacji – jak pracować nad ich wadami?

Osoby przekonane o swojej wartości i dużym wysiłku, jaki włożyli w pracę, są bardzo dobrymi managerami, dyrektorami i kierownikami. Mogą jednak nie akceptować osiągnięć innych współpracowników, zwłaszcza tych młodszych. W świadomości baby boomers tkwi także przekonanie, że ci, który bardzo szybko zdobyli awans lub gwałtownie się wzbogacili, musieli oszukiwać lub mieli dobre kontakty. Jak sobie z tym poradzić? Warto:

  • jasno informować o wszystkich zmianach w firmie – jeśli osoba z pokolenia baby boomers poczuje, że za każdym razem jest pomijana w komunikacji, uzna się za niepotrzebną. Może też zacząć podejrzewać tworzenie układów między pracownikami;
  • korzystać z wiedzy i umiejętności przedstawicieli baby boomers – aby poczuli się potrzebni, można zachęcać ich do organizacji szkoleń dla młodszych pracowników. Choć mogą oni dawać młodym managerom wskazówki, należy pamiętać, że ostateczna decyzja i tak należy do kierowników.

Równość – dla osób wychowanych w czasach komunizmu – oznacza, że każdy ma tyle samo. Z pozoru to dobre podejście może w niektórych sytuacjach rodzić konflikty, np. gdy tylko część pracowników dostaje awans lub otrzymuje urlop w sezonie wakacyjnym. Aby sobie z tym poradzić, warto na początku współpracy podkreślać, że podwyżka i awans jest związana z osiągnięciami, a niekoniecznie – latami spędzonymi na danym stanowisku.

Zobacz, jak walczyć z syndromem wypalenia zawodowego >>

Pracownik z pokolenia baby boomers – cenny członek załogi

Najstarsze osoby zatrudnione w firmie mogą – dzięki swojemu wychowaniu i przyzwyczajeniom – sprawić, że przedsiębiorstwo będzie działało sprawnie i bez dużych problemów. Ich zdobyta przez lata wiedza jest także bardzo cenna przy ważnych projektach czy kontaktach z klientami.

Osoby z pokolenia baby boomers mogą także sprawnie komunikować się z młodszymi współpracownikami (najlepiej z pokoleniem X i Y), choć nie bez żadnych przeszkód. Najwięcej konfliktów generują próby współpracy pokolenia baby boomers z pokoleniem Z (pokoleniem urodzonym po 2000 r.). Działania kierownictwa nastawione na jasno wyznaczony zakres obowiązków i zasady panujące w firmie pozwolą jednak skutecznie wyeliminować większość problemów.

 

Twoja firma
SHARE SHARE SHARE SHARE SHARE