Świadomość ekologiczna - dlaczego jest tak ważna dla marek i jak ją rozwijać wśród współpracowników i klientów?

Życie biura

Niemal każdego dnia napływają do nas informacje o negatywnym oddziaływaniu człowieka na środowisko. Wzrost emisji CO2, topniejące lodowce, ocieplenie klimatu, rosnące góry śmieci - za te wszystkie zmiany odpowiedzialny jest człowiek. Do batalii o czyste środowisko postanowiły przyłączyć  się marki. Jakie działania proekologiczne podejmują?

Troska o środowisko = troska o zdrowie

 Międzynarodowe badania przeprowadzone przez Tetra Pak Index 2019[1] potwierdzają, że kwestie środowiskowe i zdrowie są największymi problemami dla konsumentów. 2/3 badanych uznało, że zmierzamy w kierunku katastrofy ekologicznej.

Przyzwyczajeni byliśmy do traktowania zdrowia i środowiska jako dwóch oddzielnych obszarów, jednak tendencje te uległy zmianie. Niemal trzech na pięciu konsumentów uważa, że ich zdrowie i dobre samopoczucie jest silnie powiązane ze stanem środowiska. Kwestia problemów środowiskowych, kiedyś postrzegana jako element nieco abstrakcyjny i odległy, dziś przemieniła się w zmartwienie natury osobistej. Konsumenci coraz bardziej dostrzegają wpływ problemów środowiskowych na nich samych - zdrowie nie tylko fizyczne, ale również psychiczne.

Świadomość ekologiczna konsumentów, szczególnie młodszych, znacznie wzrosła. Młodzi ludzie chcą i oczekują, że będą zdrowsi i będą żyli dłużej niż ich rodzice, dlatego też kładą nacisk na odpowiedzialny względem środowiska tryb życia. Ma to swoje odzwierciedlenie w wyborach konsumenckich, ale również w zachowaniach pracowników w miejscu zatrudnienia.

Główną zmianą, zarówno ze względów zdrowotnych, jak i środowiskowych, jest większe spożycie bardziej przyjaznych dla środowiska produktów żywnościowych i napojów. Najbardziej pożądane są produkty, które są jak najmniej przetworzone, np. mleko, woda, woda kokosowa czy napoje roślinne.

W pracy, szczególnie w biurowcach, pracownicy coraz bardziej zwracają uwagę na dostarczane im benefity, np. pochodzenie owoców, kawy, herbaty (fair trade) czy tak podstawowej kwestii, jak woda – wybór pomiędzy baniakiem a butelką w plastikowych zgrzewkach.

Doskonałym przykładem produktu wpisującego się w zielone trendy jest woda Eden – krystalicznie czysta woda źródlana pochodząca z polskich źródeł i wydobywana szacunkiem dla środowiska. A kolejnym, bezpiecznie filtrowana woda dzięki zastosowaniu odpowiednich filtrów Eden, które oczyszczają wodę z zanieczyszczeń, likwidują osady, bakterie, jednocześnie nie pozbawiając jej cennych minerałów.

Recykling, czyli drugie życie opakowania

Opakowanie ma kluczowe znaczenie, a dokładniej jego pochodzenie, gdyż jak się okazuje, mówiąc o ekologii, w pierwszej chwili myślimy o recyklingu. Wspomniane wcześniej badania Tetra Pak Index 2019 wskazują, że 4 na 5 konsumentów nie ma problemu z płaceniem więcej za przyjazne dla środowiska opakowania żywności i napojów, a nieco ponad dwóch na pięciu jest gotowa ponieść wyższą cenę za zdrowszą żywność. Postawa anty-plastik jest bardzo silna, konsumenci chętniej sięgają po produkty, których opakowania powstały na drodze recyklingu oraz po opakowania tzw. wielokrotnego użytku.

Inne badania świadomości ekologicznej konsumentów[2] wskazują, że ponad połowa Polaków twierdzi, iż w ostatnich dwóch miesiącach na zakupy zabrała torbę wielorazowego użytku, a 1/3 deklaruje, że odmówiła przyjęcia w sklepie niepotrzebnej torebki foliowej. Jednak w dalszym ciągu, aż 70% Polaków odpowiedzialność za recykling produktów przypisuje głównie producentom.

  • Podobnie sytuacja wygląda w środowisku pracy. Segregacja odpadów to już podstawa. Coraz częściej pojawiają się także:

  • pojemniki na zużyte baterie,

  • pojemniki na żarówki czy nakrętki od butelek,

  • naklejki przypominające o rozsądnym korzystaniu z wody w biurze,

  • instrukcje używania jednej dozy mydła do mycia rąk i dwóch ręczników papierowych do ich wycierania,

  • informacje z prośbą o  wyłączanie światła po wyjściu z pomieszczenia czy po zakończeniu pracy,

  • ogłoszenia z prośbą o ograniczenie drukowania na rzecz elektronicznego obiegu dokumentów.

Firmy stawiają także na produkty, które posiadają opakowania wielorazowego użytku lub pochodzące z recyklingu. Ma to swoje odzwierciedlenie w postrzeganiu przedsiębiorstw przez pracowników, którzy zdecydowanie wyżej oceniają firmy przyjazne środowisku

Firma Eden Springs wychodzi naprzeciw tym postawom – butle z wodą Eden są wielokrotnie napełniane, każda z nich wykorzystywana jest co najmniej kilkanaście razy, zanim zostanie poddana recyklingowi. Dodatkowo w ofercie są również biodegradowalne i recyklingowalne kubki. Tego typu działania w znaczący sposób pozwalają ograniczyć zużycie plastiku.

W jaki sposób marki dbają  środowisko?

Marki, które chcą odnieść sukces, muszą oferować swoim konsumentom coś więcej niż tylko świetnej jakości produkty i usługi. Konsumenci oczekują zaangażowania w działania na rzecz środowiska, zatem oferowane produkty spożywcze muszą być nie tylko zdrowe, ale również produkowane w sposób przyjazny naturze.

Z kolei firmy, które chcą przyciągnąć jak najlepszych kandydatów powinny w odpowiedzialny i zgodny z eko trendami sposób zarządzać nie tylko zasobami ludzkimi, ale również samym miejscem pracy.

Wśród poczynań z zakresu kształtowania świadomości ekologicznej firmy wdrażają działania o charakterze edukacyjno-aktywizującym, np. sprzątanie terenów zielonych miasta, warsztaty z zakresu segregacji niejednoznacznych odpadów czy wprowadzenie programów zachęcających do wspólnych dojazdów do pracy lub korzystanie z nieemisyjnych środków transportu – rower, hulajnoga.

Promowana jest również ekologia w transporcie i logistyce. Od działań nakierowanych na posiadanie jak najmniejszych stanów magazynowych – zamawianie jedynie niezbędnej ilości towarów, centralizację magazynów, maksymalizację ładunkową ciężarówek, łączenie transportu – unikanie pustych przebiegów, po korzystanie z nowoczesnego proekologicznego oprogramowania logistycznego.

Część przedsiębiorców stawia na zrównoważoną produkcję oraz ekoinnowacje, np. zmniejszenie nakładów na ogrzewanie, ponowne wykorzystanie odpadów poprodukcyjnych, tym samym zredukowanie nierecyklingowalnych odpadów do zera czy wykorzystywanie we flocie samochodowej płynu do spryskiwaczy w formie kapsułek w celu zastąpienia plastikowych pojemników.

Cenione są również starania zmierzające do korzystania z rozwiązań technologicznych, które ograniczają zużycie wykorzystywanych zasobów naturalnych.

Jakie działania na rzecz ochrony środowiska podejmuje marka Eden Springs?

Marka Eden Springs od wielu lat jest aktywna na polu walki o ochronę środowiska naturalnego, dając przykład działania charakteryzującego się wysoką świadomością ekologiczną. Wszystkie oferowane produkty posiadają zerową emisję dwutlenku węgla, tym samym Eden Springs może się poszczycić mianem firmy CarbonNeutral®.

Zobacz: Jesteśmy CarbonNeutral® i jesteśmy z tego dumni!

Firma, dążąc do neutralizacji śladu węglowego, w 2018 roku zrekompensowała nieuniknioną emisję CO2 zakupem tzw. kredytów węglowych oraz partycypacją w programach offsetowych. Finansowe środki z kredytów węglowych zostały zainwestowane w energię odnawialną w całej Europie. Ponadto Eden Springs w 100% korzysta z tzw. zielonej energii oraz promuje ekologiczne źródła odnawialnej energii nie tylko w Polsce, ale w całej Europie.

Branża spożywcza wydaje się charakteryzować wysoką świadomością ekologiczną, dostrzega trend przecinania się obszarów zdrowia i środowiska naturalnego. Dzięki temu daje markom możliwość nawiązania nowej relacji z konsumentami czy partnerami biznesowymi opartej na odpowiedzialności za naszą planetę.

Możliwość ta wydaje się tym cenniejsza, że przywoływane badania w dalszym ciągu wskazują na pewien brak zaufania w stosunku do marek w kwestii zdrowia i dbania o środowisko, tym bardziej marki powinny eksponować swoje proekologiczne działania. Zielona firma jest nie tylko bardziej wydajna, oszczędna, więcej zarabia, ale też jest chętniej wybierana przez kandydatów do pracy. Z kolei produkty marek postrzeganych jako eko cieszą się nieustającą popularnością wśród zdecydowanej większości konsumentów. 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[1] Tetra Pak Index 2019, The Convergence of Health & Environment

[2] „Konsumenci a gospodarka obiegu zamkniętego”, ARC Rynek i Opinia i Forum Odpowiedzialnego Biznesu, 2019