Woda w restauracji - 5 rzeczy, o które powinien zadbać każdy właściciel lokalu gastronomicznego

Wyposażenie restauracji w niezbędne narzędzia i urządzenia, utrzymywanie odpowiedniego stanu technicznego budynku i pomieszczeń oraz doprowadzenie ciepłej i zimnej wody do kuchni – to tylko kilka z wielu obowiązków nałożonych przez sanepid na właściciela przed otwarciem lokalu gastronomicznego. Równie istotną rolę odgrywa także dostarczenie klientom jak najlepszej wody do picia. Nie ważne, czy zamierzasz serwować ją w eleganckich kieliszkach, czy w ceramicznych kubkach – zawsze dbaj o jej wysoką jakość i orzeźwiający smak.

Jednym z podstawowych wymogów dotyczących lokali gastronomicznych jest zapewnienie dostępu do instalacji wodno-kanalizacyjnej w budynku. Bez tego, a także szeregu innych przyłączeń, trudno bowiem starać się o pozwolenie na otwarcie punktu. Zobacz, co dokładnie warto wiedzieć o wodzie w restauracji, aby spełnić wszystkie wymagania prawne, a także dowiedz się, za pomocą jakich metod możesz zwiększyć zainteresowanie klientów Twoim lokalem.

1.Lokalizacja źródła wody w restauracji

Aby Twoja restauracja uzyskała zgodę Wojewódzkiego Inspektoratu Sanitarnego, Twój punkt gastronomiczny musi mieć przyłącza wodno-kanalizacyjne. Ale to jeszcze nie wszystko. Bardzo ważne jest także odpowiednie umiejscowienie źródła wody.

Wszystkie zlewozmywaki i krany powinny znajdować się na zapleczu wyraźnie oddzielonym od części dostępnej dla klientów. To właśnie tam można ustawić także automat do wody – np. dystrybutor wody źródlanej.

Każda jednostka administracyjna może mieć nieco inne przepisy. Szczegółowe  informacje o wymaganiach dotyczących lokalizacji źródeł wody oraz całego wyposażenia zaplecza uzyskasz w Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej.

2.Woda w restauracji – skład wody do celów gospodarczych i produkcyjnych

Woda używana w restauracji do mycia, przygotowania potraw oraz picia musi być przebadana przez Powiatową Stację Sanitarną-Epidemiologiczną. Warto jednak pamiętać, że nie zawsze woda płynąca przez miejskie rury jest smaczna i zdatna do picia bez przegotowania. Można to wyraźnie dostrzec, gdy w okolicy następuje przerwa w dostawie wody – wtedy bardzo często z kranów płynie woda z widocznym kamieniem i rudym osadem ze starych rur.

Aby zabezpieczyć potrawy przed bakteriami i szkodliwymi substancjami, które mogły rozwinąć się w rurach, wyposaż swój lokal w dystrybutor wody filtrowanej. Dzięki niemu zyskasz pewność, że żadne szkodliwe zanieczyszczenia nie trafią na talerze i do szklanek gości. Przy wyborze urządzenia zwróć uwagę na to, jaki filtr do wody znajduje się w środku. Najlepsze są dystrybutory wyposażone w dwuetapową filtrację, która oczyszcza wodę zarówno z większych, jak i bardzo drobnych zanieczyszczeń.

Zobacz dystrybutory wody filtrowanej Eden Springs >>

3.Darmowa szklanka wody w restauracji – czy to się opłaca?

W części krajów Europy podawanie darmowej szklanki wody jest obowiązkiem (zwłaszcza wody z kranu) albo powszechnie stosowaną tradycją. W Polsce ten zwyczaj dopiero się przyjmuje – wielu restauratorów w oferowaniu darmowej wody wciąż dostrzega bardzo dużą stratę finansową, polegającą na rezygnacji z zysków ze sprzedaży napojów, które zazwyczaj w restauracjach mają wysoką marżę. Jak zatem stopniowo wprowadzać korzystne dla klienta zmiany, które nie przyniosą Twojemu lokalowi strat?

Zamiast kupowania i magazynowania wody butelkowanej skorzystaj z oferty Eden dla Horeca i wybierz dystrybutor wody źródlanej lub dystrybutor wody filtrowanej. Następnie obniż cenę za szklankę wody o połowę. Z pewnością wkrótce dostrzeżesz opłacalność tej decyzji – Twoi goście będą zadowoleni z obniżki cen. Niższy koszt wody źródlanej o bardzo dobrej jakości lub wody kranowej na pewno poprawi także wizerunek restauracji. Może kolejnym krokiem Twoim będzie serwowanie wody za darmo?

4.Jak podawać gościom wodę?

Czy wiesz, że w bardzo eleganckich restauracjach serwowaniem wody zajmuje się hydrosommelier? Przynosi on szklaną butelkę, którą otwiera dopiero przy gościach. Serwowanie wody w restauracji zależy w dużej mierze od charakteru lokalu, który prowadzisz. Pamiętaj, aby zawsze mieć to na uwadze, szczególnie przy wybieraniu naczyń.

  • W eleganckich restauracjach woda powinna być podawana w dużych, głębokich kieliszkach.
  • W barach mlecznych, małych knajpkach i lokalach typu lunch bar można podawać wodę w dużej karafce lub pojedynczych szklankach.

Jeśli w Twoim lokalu serwuje się wodę z dystrybutora, warto poinformować o tym gości w trakcie obsługi. Coraz więcej osób dba o środowisko, w związku z czym jest to idealna okazja do kreowania wizerunku swojej restauracji jako miejsca, w którym ceni się ekologię.

5.Serwis urządzeń podających wodę

Ostatnią, ale nie mniej istotną kwestią jest dbanie o stałą kontrolę urządzeń dostarczających wodę. Zarówno dystrybutory wody źródlanej, jak i dystrybutory filtrujące wodę powinny być regularnie serwisowane.

Jeśli wybierzesz ofertę Eden dla Horeca i wypożyczysz jedno z naszych urządzeń, możesz liczyć na pomoc związaną z obsługą i dbaniem jego dobrą jakość.

  • Wypożyczenie dystrybutora wody źródlanej gwarantuje Ci usługę czyszczenia Eden Fresh Service®.
  • W ramach wynajmu dystrybutora filtrującego możesz dwa razy w roku skorzystać z wymiany filtrów.

W ten sposób zyskasz gwarancję, że urządzenia będą zawsze sprawne, aby zapewniły Twoim klientom najwyższej jakości, bezpieczną wodę.