12 MARCA - ŚWIATOWY DZIEŃ DRZEMKI W PRACY!

SHARE SHARE SHARE SHARE SHARE

Napoleon, Da Vinci, A. Einstein, T. Edison, J.D. Rockefeller oraz wiele innych wielkich umysłów świata zawdzięcza swoją sprawność umysłową między innymi popołudniowej drzemce. Dziś obchodzimy Światowy Dzień Drzemki w Pracy – przyjemny i zdrowy zwyczaj, który warto propagować i wprowadzić na stałe w harmonogram przywilejów pracowniczych. 

Śródziemnomorska sjesta Do popołudniowej drzemki tzw. sjesty przyzwyczajone są przede wszystkim kraje śródziemnomorskie. W Hiszpanii, Włoszech czy Grecji po południu życie wszędzie zamiera. Urzędy i restauracje są nieczynne, sklepy zamknięte a ulice wyludnione. Po obowiązkowym odpoczynku wypoczęci pracownicy wracają do biur i swoich zajęć, podejmując obowiązki ze zwiększoną energią i efektywnością. W Chinach prawo do 20 minutowej drzemki w pracy gwarantuje konstytucja. Natomiast w Polsce z przerwy na sen mogą korzystać pracownicy nielicznych firm. Zwykle chodzi o międzynarodowe korporacje dbające o zwiększanie efektywności i motywacji swoich pracowników, jak Google i Nike. Piotr Zalewski, rzecznik prasowy Google Polska twierdzi, że w firmie obowiązuje specjalny program, który promuje oderwanie się na chwilę od ekranu komputera, aby spędzić kwadrans np. na medytacji. W biurach dostępne są pokoje przeznaczone do relaksu wyposażone w tzw. nap pody – specjalne kapsuły w których można odpocząć. Naukowcy, którzy zajmują się psychiatrią podkreślają, że drzemka jest ważna dla organizmu.

Regeneruje mózg, poprawia pamięć, zwiększa szybkość reakcji. „Znaczna część ludzi odczuwa senność między godziną piętnastą a osiemnastą. Piętnastominutowa drzemka jest wtedy bardzo pomocna. Do końca nie wiadomo, dlaczego drzemka jest taka skuteczna. Wiemy, że pozwala organizmowi odpocząć, nie wiemy jednak, co się dzieje w środku" – mówił profesor Jerome Siegel z Univeristy of Dalaware (Charaktery 2/2006). Naukowcy z Salk Institute for Biological Studies, twierdzą, że dzięki drzemce aktywność naszego mózgu pozostaje wysoka przez cały dzień. Z kolei według badaczy snu z NASA, 26-minutowy sen w ciągu dnia zwiększy naszą wydajność o 34 proc. 

Więcej korzyści z popołudniowego wypoczynku Regularna drzemka 2 razy w tygodniu po 15 minut, sprawia, że jesteśmy mniej narażeni na choroby układu sercowo-naczyniowego. Drzemka wspaniale relaksuje i obniża poziom stresu, a co za tym idzie niekorzystnie działającego na nasz organizm kortyzolu. Pod koniec odpoczynku, nasz organizm wydziela hormony: adrenalinę i noradrenalinę. To one stymulują pracę mózgu i sprawiają, że jest on lepiej ukrwiony. Pamiętajmy, że przemęczeni pracownicy są mniej efektywni, rozdrażnieni i zdecydowanie częściej reagują impulsywnie w stresujących sytuacjach. O właściwą regenerację organizmu powinniśmy dbać tym bardziej, że większość z nas śpi mniej niż 6 godzin na dobę, czyli o 1,5 godziny za krótko. Najlepszym czasem na krótką i regenerującą drzemkę jest czas tuż po posiłku. Wzrost glukozy we krwii obniża aktywność połączeń nerwowych. Mózg wysyła nam sygnał, że powinniśmy odpocząć.

Jak długo powinna trwać drzemka: 2-5 minut – wystarczy aby efektywnie wyeliminować senność 5-15 minut – odświeży cały organizm, poprawi koncentracje, żywotność, sprawność uczenia się i sprawność fizyczną 20 minut - dodatkowo poprawi sprawność mięśni, usunie zbędne informacje z mózgu co poprawi pamięć długoterminową 50-90 minut - usprawni zdolności percepcyjne, zregeneruje kości i mięśnie.

Podsumowując – jeśli nasz pracodawca nie ma nic przeciwko – warto uciąć sobie krótką drzemkę w pracy. Będzie miała ona dobroczynny wpływ nie tylko na nasz organizm, ale również na naszą wydajność.

Życie biura
SHARE SHARE SHARE SHARE SHARE