FIRMA RODZINNA MA SWOJE ZASADY. WARTO JE POZNAĆ

1_2_EW_STORIA

We wszystkich rozwiniętych gospodarkach świata, firmy rodzinne stanowią większość ogólnej liczby firm — od 60 do 90%. W Polsce to 78% — co oznacza, że w naszym kraju jest ich około 1,5 miliona (nie licząc firm rolniczych). Z czym powinieneś się liczyć zaczynając pracę w firmie rodzinnej lub taką firmę zakładając? Czy praca w firmie rodzinnej jest stabilniejsza od innych? Poznaj zasady jakimi kierują się firmy w rodzinnym biznesie.

Wśród największych i najbardziej znanych na świecie firm rodzinnych można wymienić Porsche, BMW, Carrefour, Ikea, Michelin, Lavazza a wśród najbardziej znanych dużych polskich firm — Fakro, Konspol, Witchen, Kruk, Solaris, Blikle czy też Irena Eris. Firmy rodzinne na całym świecie przeżywają swój renesans. Stanowią podstawę gospodarki wielu krajów, generują dużą część dochodu narodowego i jeszcze więcej miejsc pracy. Dodatkowo mają większą od innych firm zdolność do przetrwania w czasach kryzysowych. Dlaczego? Ponieważ zazwyczaj właściciele mają poczucie odpowiedzialności wobec przyszłych pokoleń, pielęgnują własne wartości, a głównym celem zarządu nie jest maksymalizacja zysku w krótkim okresie czasu, ale stabilne trwanie firmy na rynku i przekazanie jej w dobrym stanie następnym pokoleniom.

Firmy rodzinne nie są jednak łatwe do prowadzenia i zarządzania. Nieustannie stawiają czoło wyzwaniom mającym swoje źródło w przenikaniu się spraw biznesowych z życiem rodziny, różnicom pokoleniowym, czy też odrębości patrzenia i stosunku do pracowników należących i nienależących do rodziny. Przybliżając choć w zarysie specyfikę funkcjonowania firmy rodzinnej, prezentujemy kilka zasad o który warto wiedzieć rozpoczynając przygodę z rodzinnym biznesem.

1. Silne poczucie własnej wartości i zaangażowanie w rozwój

Niektóre firmy rodzinne tworzone są i rozwijane nawet przez kilka pokoleń. Duże znaczenie w rodzinnym biznesie ma kwestia wartości na jakich opiera się działalność danej firmy i pragnienie by wartości te pozostały niezmienne. W rodzinnych firmach których tradycje nie sięgają aż tak głęboko, bardzo ważne jest zaangażowanie w rozwój własnego przedsiębiorstwa, a także planowanie w długiej perspektywie czasowej. Zysk – który jest niezbędny do przetrwania firmy – nie zawsze jest głównym celem działania takiej organizacji. Warto o tym pamiętać zatrudniając się w firmie rodzinnej, zwłaszcza gdy wcześniej pracowaliśmy w przedsiębiorstwie, nastawionym na zyski w perspektywie 1-2 lat.

2. Zarząd firmy zazwyczaj jest w rękach właściciela firmy i jego rodziny

Do firmy – w której wszystkie najważniejsze stanowiska są zarezerwowane dla rodziny – trudno będzie pozyskać dobrych specjalistów. W takim modelu członkowie rodziny na stanowiskach kluczowych, zarabiają więcej niż pracownicy z poza rodziny. Są jednak firmy rodzinne działające w innym modelu. Model ten zakłada, że członkowie rodziny są zatrudnieni w firmie na takich samych zasadach kompetencyjnych, jak osoby spoza rodziny i muszą legitymować się odpowiednią wiedzą, umiejętnościami i doświadczeniem.
W biznesie rodzinnym funkcje zarządcze pełnią zazwyczaj właściciele firmy, którzy wcześniej czy później staną przed dużym wyzwaniem jakim jest sukcesja. Sukcesja to proces przekazania firmy w ręce kolejnego pokolenia. Coraz częściej oznacza ona jednak przejście zarządu w ręce wynajętych menedżerów. Przejście do firmy rodzinnej nie oznacza więc, że możliwość awansu jest ograniczona.

3. Przywiązanie do własnego wizerunku i kultywowanie wartości

Właściciele firm rodzinnych zazwyczaj są mocno przywiązani do wizerunku firmy, jej filozofii i wartości, na których opierają swoją działalność. Jeżeli do firmy zostały wniesione powszechnie uznane wartości takie jak: uczciwość, rzetelność, dbanie o wysoką jakość etc. – to zarówno pracownicy jak i zarząd będą je znali i szanowali. Wartości te będą miały prymat nad chęcią szybkich zysków za wszelką cenę, tym samym stabilizując sytuację firmy w okresie długoterminowym.


Czy wiesz jaka jest najstarsza firma na świecie?
To rodzinna firma Hōshi, powstała w Japonii w 718 roku, prowadząca tradycyjne japońskie oberże/hotele, działająca nieustannnie od 46 pokoleń. Od początku swojego istnienia należy do jednej rodziny i uznawana jest za najdłużej nieprzerwanie działające przedsiębiorstwo świata.


Inna znana firma rodzinna to Lavazza – jeden z największych włoskich producentów kawy na świecie
Założona w 1895 roku, firma z siedzibą w Turynie jest własnością rodziny Lavazza od czterech pokoleń. Lavazza jest jednym z największych producentów kawy na świecie i liderem branży we Włoszech, z 44.9% udziałem w rynku detalicznym.

5 ważnych dat w historii Lavazza:

1895 – Powstanie rodzinnej firmy Lavazza w Turynie.
1910 – Luigi Lavazza jako pierwszy tworzy mieszanki kaw.
1950 – Pierwszy slogan reklamowy Lavazza: „Caffè Lavazza, paradiso in tazza”” („Kawa Lavazza, niebo w filiżance”).
1982-90 – Lavazza otwiera oddziały poza granicami Włoch.
2003 – Wprowadzenie na rynek Lavazza BLUE, nowego systemu kapsułkowego. Eden Springs jest oficjalnym dystrybutorem Lavazza Blue na rynek polski.

 

Warto wspomnieć, że w tym roku Lavazza obchodzi 120 rocznicę powstania firmy:

EW_120anni_en_02

Businessman race hurdle competition
tapeta-1680x1050_kawa4

Dodaj swoją odpowiedź w tym temacie

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *