5 sposobów na zbudowanie efektywnego zespołu

Woda i kawa

To, jak każda zatrudniona osoba podchodzi do swojej pracy, powinno być bardzo ważne dla pracodawcy. Zadowolenie pracownika buduje bowiem pozytywną atmosferę w biurze, która w konsekwencji pomaga w jeszcze efektywniejszej pracy. Zarządzanie czasem pracownika, a także wymyślanie sposobów jego motywacji, należy do obowiązków kierownika działu, team leadera lub dyrektora (zależnie od nazewnictwa stosowanego w firmach). Zobacz, jakie działania powinna podejmować taka osoba, aby pracownicy czuli się integralną częścią firmy.

W czołówce państw europejskich z najwyższym wskaźnikiem procentowym pracowników odczuwających satysfakcję z wykonywanej pracy znajdują się Szwecja, Norwegia, Dania i Serbia – podaje portal PulsHR.pl. Choć wskaźnik w każdym z przedstawionych krajów sięga zaledwie 7%, Polska w tym rankingu zajmuje dopiero 10. pozycję. Co jest tego przyczyną i czy działania spajające zespół podejmowane przez team leaderów w Twojej firmie mogą poprawić nastawienie Twoich pracowników?

Z czego wynika brak satysfakcji z pracy?

Przyczyny niezadowolenia pracowników z wykonywanej pracy są zazwyczaj bardzo złożone. Najczęściej brak satysfakcji wynika z niskiego wynagrodzenia(według RegioPraca tylko co piąty Polak uważa, że dostaje dobrą pensję pasującą do jego umiejętności). Okazuje się jednak, że nawet wysoka wypłata może nie wystarczyć. W wielu ogłoszeniach o pracę właściciele firm coraz częściej proponują różnego rodzaju benefity pozapłacowe, aby zachęcić nowych pracowników do aplikowania. Najczęściej oferowanymi benefitami są:

  • prywatna opieka medyczna;
  • karta sportowa;
  • służbowe narzędzia pracy i gadżety (telefon, komputer do stałej dyspozycji, możliwość testowania elektroniki, a nawet samochód);
  • bilety do kina, teatru lub muzeum;
  • darmowe posiłki, cotygodniowa dostawa owoców do biura.

Więcej na temat benefitów oferowanych przez pracodawców znajdziesz w poradniku EDEN.

W przedsiębiorstwach, w których nie ma dodatkowych benefitów, pracownicy często odczuwają brak satysfakcji z wykonywanej pracy (nawet przy zadowalającej pensji). Jeśli taki stan utrzymuje się przez dłuższy czas, pracownicy zaczynają szukać innej pracy z lepszymi benefitami. Niektórzy cierpią także na tak zwany „syndrom burnout”, czyli syndrom wypalenia zawodowego.

Zgrany zespół – jeden z pozapłacowych benefitów?

Twoi pracownicy stanowią siłę napędową całego przedsiębiorstwa, dlatego tak ważne jest, aby ich poziom satysfakcji z wykonywanej pracy utrzymywał się na wysokim poziomie.

Dobra atmosfera w biurze to jeden z najbardziej pożądanych przez pracowników benefitów pozapłacowych. Choć nie jest on wymieniany przez kandydatów w trakcie rozmów kwalifikacyjnych, ma on ogromny wpływ na decyzję o pozostaniu w firmie lub odejściu z niej. Aby jednak stworzyć odpowiednią atmosferę, potrzebne są chęci zarówno ze strony zatrudnionych osób, jak i tych, którzy nimi zarządzają, czyli team leaderów.

Kim jest dobry team leader?

Team leader (z angielskiego – przywódca zespołu) rozporządza czasem i zadaniami poszczególnych osób w dziale. Jest on odpowiedzialny przede wszystkim za wyznaczanie bieżących oraz długofalowych celów, a także za weryfikację postępów prac. To on bezpośrednio kontaktuje się z team leaderami oraz managerami innych działów.

Motywowanie osób zatrudnionych i integracja zespołu również należy do obowiązków team leadera. To w jego gestii są więc wszystkie działania, które mają skutkować satysfakcją pracowników z wykonywanej pracy, a w efekcie – bardziej zgranym i efektywnym zespołem.

Poradnik EDEN: 7 powodów, dla których najlepsi pracownicy rzucają pracę

Jakie działania pozwalają stworzyć zgrany zespół?

Każdy team leader ma zazwyczaj własny sposób na motywowanie pracowników, zależny głównie od trybu pracy zespołu, liczby osób i ich stanowisk. Istnieje jednak kilka działań team buildingu, które świetnie sprawdzą się w każdej firmie.

  • Wspólne wyjścia

Najlepszym sposobem na zbudowanie zgranego zespołu jest stworzenie sytuacji, w której wszyscy członkowie grupy mogą się nawzajem lepiej poznać. W trakcie pracy nie zawsze jest to możliwe, ponieważ większość osób jest skupiona na realizacji zadań, nie na zacieśnianiu więzi.

Spotkania poza godzinami pracy najlepiej organizować w restauracjach bądź kawiarniach (team leader powinien wcześniej sprawdzić dostępność miejsc i zarezerwować stoliki). Jeśli zespół woli aktywniej spędzać czas, można zaplanować wyjście na kręgle czy bilard.

  • Wyjazdy integracyjne

Rozszerzoną wersją wspólnych wyjść są dwu- lub trzydniowe wyjazdy integracyjne. Aby jednak skutecznie zjednoczyć zespół i zmotywować wszystkich do pracy, team leader powinien wcześniej dobrze przygotować plan dnia.

Kierownik działu może np. zorganizować gry integracyjne (w budynku lub w plenerze). Taki wyjazd to także dobry moment na podsumowanie dotychczasowych działań i określenie celów na najbliższe miesiące.

  • Szkolenia zewnętrzne i wewnętrzne

Aby zwiększyć skuteczność zespołu, team leader powinien stale dbać o rozwój jego członków. W tym celu może np. organizować szkolenia wewnętrzne. Wiele z nich dostępnych jest w sieci. Choć wielu pracodawców nie zgadza się na zorganizowanie szkolenia wewnętrznego dla całego zespołu (głównym powodem są wysokie koszty), team leader może znaleźć bezpłatne alternatywy. Należą do nich m.in. wieczorne spotkania branżowe lub webinary.

  • Burze mózgów

Brain storming, czyli burze mózgów, to bardzo dobry sposób zarówno na integrację zespołu, jak i na poprawienie efektywności pracy. W trakcie takich spotkań członkowie zespołu mogą bowiem proponować swoje pomysły i na bieżąco je poprawiać.

Z jednej strony brain storming pozwala pracownikom oderwać się od swoich stałych zadań, a z drugiej uczy ich skutecznych negocjacji. Jest to również sposób na poznanie innych opinii i metod pracy.

  • Indywidualne konsultacje i feed back

W działaniach mających na celu zwiększenie skuteczności grupy nie można zapominać, że każdy zespół składa się z jedynych w swoim rodzaju jednostek. Team leader powinien wiec co pewien czas prowadzić indywidualne konsultacje z każdym z pracowników. W trakcie takich spotkań może przedstawić postępy prac, a także zasygnalizować, w jakim zakresie pracownik musi jeszcze poprawić swoje umiejętności.

Jeśli każda z osób w zespole pracuje w trybie projektowym, warto osobie odpowiedzialnej za dane zadanie wysyłać feed back, czyli informację zwrotną. Co ważne, feed back nie powinien polegać jedynie na wymienianiu błędów. Należy w nim zamieścić również pochwałę za dobrze zrealizowane zadania.

Inne tematy, które mogą Cię zainteresować:

Zarządzanie talentami w firmie – dobre praktyki

Integracja pracowników – jak ją zorganizować i dlaczego jest tak ważna?

Onboarding, czyli jak wprowadzić nowych pracowników w działanie firmy