Ten Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z naszego Serwisu, bez zmian w ustawieniach przeglądarki, oznacza, że pliki cookies zostaną zapisane w pamięci Urządzenia. Więcej w Polityce prywatności.
Eden Springs the water and coffee company
Customer login
Eden Oferta do firmyObsługaPromocjePrzyjemniej w pracyO nasE-shop

Home Przyjemniej w pracy Dobre samopoczucie w pracy Corporate wellness Meteoropatia – nasz własny serwis pogodowy


Meteoropatia – nasz własny serwis pogodowy



Żyjemy w strefie klimatycznej, w której pogoda w istotny sposób wpływa nie tylko na stan naszego zdrowia, ale także istotnie decyduje o naszym dobrym lub złym samopoczuciu. Dolegliwość ta dotyczący wielu ludzi. W dodatku problem ten bywa często bagatelizowany i uznawany za pozamedyczny. Jednak anegdotyczna postać bacy przepowiadającego pogodę na podstawie łamania w kościach ma całkiem sensowną podbudowę naukową.

Dlaczego cierpimy?



Każdego dnia odczuwamy wpływ warunków atmosferycznych na nasze życie. Coraz częściej zmienna aura, a zwłaszcza jej zaburzenia, wpływają negatywnie na stan naszego zdrowia i samopoczucia. Zwłaszcza jesienią i wiosną skutki oddziaływania pogody na nasz nastrój stają się bardziej uciążliwe. Potęguje to gorsze samopoczucie osób żyjących w naszej strefie klimatycznej.

Zjawisko negatywnego wpływu pogody na nasze codzienne funkcjonowanie określamy mianem meteoropatii. Co ciekawe, tak powszechnie odczuwane przez ponad połowę społeczeństwa, przez większą część roku dolegliwości okazują się być problemem wstydliwym. Dlaczego? Ponieważ bywają kojarzone ze źle rozumianą nadwrażliwością lub fanaberią, a nawet hipochondrią. Meteoropatia również często mylona jest np. z migreną, co dodatkowo dowodzi niskiej świadomości problemu. Nie tylko niewystarczająca wiedza na temat objawów, ale przede wszystkim niska świadomość skali zjawiska sprawia, ze problem meteoropatii jest w naszym kraju bagatelizowany i nie dość poważnie traktowany, zarówno przez samych pacjentów jak i lekarzy oraz farmaceutów. Na podstawie licznych badań, możemy jednak stwierdzić, że meteoropatia staje się powoli problem społecznym.

Kogo dopada?



Zmienna pogoda wpływa na wszystkich bez względu na wiek. Meteoropatia to wrażliwość ustroju na zmiany pogody skutkująca patologicznymi reakcjami w sferze somatycznej i psychicznej człowieka. Wpływ na nasze samopoczucie może mieć każdy czynnik atmosferyczny. Respondenci biorący udział w badaniu, przeprowadzonym w 2006 roku przez SMG/KRC, przyczyn swojego dyskomfortu zdrowotnego szukają w zmianach pogodowych. Do najczęściej wskazywanych należą: nagła zmiana ciśnienia (56% respondentów),niskie ciśnienie (46% respondentów), jesienno-zimowa pora (36% wskazań), deszcz (32% pytanych), silny wiatr (31%respondentów), brak słońca przez dłuższy czas (24% respondentów), skoki temperatur (22%badanych). U meteoropaty każda zmiana warunków biometeorologicznych powoduje spadek sił witalnych.

Bez możliwości obrony?



Największym problemem dla meteoropaty, wymienianym przez 62% respondentów, jest uciążliwy ból głowy. Osoby wrażliwe na zmiany pogodowe, które wzięły udział w badaniu, uskarżały się na dolegliwości fizyczne typu:
  • ospałość (37%)
  • uczucie zmęczenia (35%)
  • trudności z koncentracją (15%)
  • bezsenność (10%)
Dolegliwościom fizycznym towarzyszą również trudności natury psychicznej:
  • pogorszony nastrój (30%)
  • drażliwość (24%)
  • brak energii (21%)
  • uczucie rozbicia (12%)
  • apatia (7%)
Wymienione wyżej objawy sprawiają osobom wrażliwym na zmiany dużo trudności w życiu codziennym. Powodują spadek aktywności czynności życiowych, a tym samym wyłączają ich z życia publicznego. Badani przyznawali się, że ich dolegliwości trwają od kilku dni do nawet kilku miesięcy.

Jak sobie radzić?



Przede wszystkim zwiększyć zdolności adaptacyjne organizmu. Należy zadbać o to, żeby organizm był wypoczęty, wyspany, należycie odżywiony i odpowiednio nawodniony. Dużą rolę odgrywa regularność snu i posiłków. W każdym okresie naszego życia niezmiernie istotna jest rola spożywanych napojów. Najlepiej pragnienie ugasić szklanką źródlanej wody. Nie jest ona, co prawda, zaliczana do składników odżywczych, ale jako składnik tkanek i płynów ustrojowych organizmu, stanowi 50-80% masy ciała. Zasoby wodne organizmu muszę być stale uzupełniane, gdyż organizm potrzebuje wody do pełnienia swoich podstawowych funkcji. Dzięki odpowiedniemu nawodnieniu uzyskuje się prawidłowe funkcjonowanie organizmu. W Polsce, w której mamy klimat umiarkowany, zalecane jest spożywanie 8-10 szklanek płynów, najlepiej niegazowanej wody źródlanej (2-2,5l) na dobę. Ilość wypijanych płynów powinna równoważyć utratę wody, uchodzącej z organizmu w postaci potu. Dlatego po napoje należy sięgać regularnie, nawet wtedy, gdy nie odczuwa się pragnienia.

Kolejnym i być może najważniejszym krokiem jest przyzwyczajanie organizmu do zmian warunków atmosferycznych przez ruch na świeżym powietrzu oraz wyjazdy w okolice o zmiennym i wymagającym dla organizmu klimacie (morze, góry). Naprzemienne zimne i gorące prysznice, sauna, łaźnia parowa i krioterapia także mogą odgrywać rolę w przystosowywaniu do zmian pogody, ale tu należy indywidualnie zasięgnąć opinii lekarskiej, aby wykluczyć ewentualne przeciwwskazania.

Dziesięć rad dla meteowrażliwych jak przetrwać jesień



Coraz krótsze dni za oknem, chłód i nagłe załamania pogody to znaki nadchodzącej jesieni. Dla ludzi wrażliwych na pogodę to także czas walki ze skutkami niekorzystnej aury. Nawet, jeśli od rana szczególnie mocno odczuwasz skutki meteoropatii, nie musisz poddawać się tej dolegliwości.

Oto, jak możesz sprawić, aby dzień stał się bardziej przyjazny:
  1. Sen odgrywa bardzo ważną rolę w zapewnieniu nam zdrowia i dobrego samopoczucia. W nocy potrzebujemy odpowiedniej dawki snu, aby dobrze się czuć, właściwie myśleć i z entuzjazmem funkcjonować w codziennym życiu. Podczas snu nasz umysł i cały organizm ciężko pracują regenerując wiele ważnych życiowych funkcji a także przetwarzają i gromadzą informacje. Właściwa ilość snu jest kwestią indywidualną. Większość ludzi potrzebuje 7 do 8 godzin snu. Jednak niektórym wystarczają trzy godziny snu a inni musza przespać 10 lub więcej godzin. Osoby starsze potrzebują mniej snu i dlatego często budzą się w środku nocy, szczególnie, kiedy zdrzemną się w ciągu dnia.
  2. Odpowiednia dieta dostarcza organizmowi wszystkich niezbędnych składników do naszego codziennego funkcjonowania. Zasila nasz organizm do działania i prawidłowego funkcjonowania. Należy dbać o różnorodność spożywanych produktów i ograniczać spożycie tłuszczów zwłaszcza zwierzęcych. Zachować umiar w spożyciu cukru, zwłaszcza słodyczy oraz soli. Należy też pamiętać o produktach zbożowych, bogatych w błonnik oraz warzywach i owocach, które dostarczą Twojemu organizmowi witamin i minerałów. Pamiętaj też, aby kupować produkty bez konserwantów.
  3. Wysiłek fizyczny to podstawa piramidy zdrowia. Ruch jest tak samo ważny jak prawidłowa dieta. Praktycznie zalecana jest każda forma ruchu umiarkowanego. Ćwiczenia fizyczne wpływają na nasz metabolizm, co oznacza lepsze trawienie i właściwą przemianę materii, oddziałują, więc na całą biochemię naszego organizmu. Ruch wpływa też korzystnie na naszą sferę psychiczną. Wysiłek fizyczny wzmaga wydzielanie się endorfiny, tzw. hormonu szczęścia, dzięki któremu jesteśmy w stanie zmagać się z wszystkim przeciwnościami losu (w tym także pogody).
  4. Słuchaj muzyki, która wprawi Cię w pogodny nastrój. Włącz ulubione rytmy, które przeniosą Cię myślami do pozytywnie kojarzących się miejsc czy chwil. Nawet po burzowym dniu, ulubione melodie ukoją zszargane nerwy oraz poprawią nastrój.
  5. Przebywaj w dobrze oświetlonych pomieszczeniach. Pogoda w Polsce, zwłaszcza krótkie dni i brak słońca, nie sprzyja meteoropatom, dlatego warto zadbać o dobre oświetlenie pomieszczeń, w których przebywamy. Dużo ciepłego światła działa na nas kojąco i potrafi przyjemnie zrelaksować. Terapia światłem ma także działanie lecznicze.
  6. Otaczaj się optymistycznymi ludźmi. Na co dzień otaczają na tysiące osób, w pracy, w domu czy na ulicy. Z pośród nich wybierajmy tych najbardziej uśmiechniętych a ich dobry nastrój udzieli się także nam samym. Szukajmy ludzi zadowolonych z życia, a wtedy łatwiej będzie nam znosić dolegliwości pogodowe.
  7. Rozwijaj swoje zainteresowania. Staraj się swój wolny czas poświęcić na czynności, które sprawią ci przyjemność i pozwolą twórczo rozwinąć własne pasje. Poszukaj własnego hobby, które choć na chwile pozwoli ci zapomnieć o trudach związanych z niekorzystną aurą za oknem.
  8. Dobieraj stroje w jasnych kolorach. Gdy szaro i buro za oknem, otaczaj się słonecznymi kolorami. Załóż żółtą lub pomarańczowa garderobę. Wnieś barwnym strojem odrobinę radości w swój jesienny nastrój. Niech jasność barw uczyni Twój dzień lepszym i weselszym.
  9. Nie odmawiaj sobie przyjemności. Pamiętajmy, że to właśnie my sami wiemy najlepiej jak poprawić sobie samopoczucie i korzystajmy z tej wiedzy jak najczęściej. Mówmy też innym o swoich potrzebach a wtedy zwiększymy szanse, aby to otrzymać.
  10. Zakochaj się. Miłość nie zawsze musi kojarzyć się z wakacjami i słońcem. Każdy pora roku może być odpowiednim momentem na miłość. Zwłaszcza, kiedy plucha za oknem warto przeczekać ten czas we dwoje - a nuż to właśnie miłość okaże się najlepszym lekarstwem na meteowrażliwość.

Powrót do strony Corporate wellness
Strefa Klienta
Zapytaj o ofertę



Dostawy w Polsce
Lokalne źródła
Newsletter
KAWA ZIARNISTA W PROMOCJI

       Oferta do firmy
       Obsługa
       Promocje
       O nas
       Przyjemniej w pracy
     Kontakt
  • Obsługa Klienta  801 222 888
  • Sprzedaż             801 222 444
  • Eden Springs Sp. z o.o.
    ul. Perla 10
    41-300 Dąbrowa Górnicza
      Dołącz