Trzy rzeczy, o których powinieneś wiedzieć przedstawiając swoje pomysły szefowi

trzy-rzeczy-705x435

Masz świetny pomysł na nowy projekt, dzięki któremu firma zdobędzie nowych klientów. Chcesz zmienić hasło reklamowe sztandarowego produktu lub zupełnie inaczej zorganizować obieg dokumentów w zespole. I pewnie zadajesz sobie pytanie, jak przekonać szefa że to inicjatywa warta zachodu…

Prezentacja nowego pomysłu własnemu szefowi nie przypomina żadnej innej prezentacji – musisz spojrzeć na analizę kosztów i korzyści z jego/jej perspektywy. Aby przekonać przełożonego, że Twój pomysł jest sposobem na rozwój, musisz przewidzieć i przygotować odpowiedzi na pytania, które mogą zrodzić się w jego/jej głowie.

1. Ile czasu pochłonie projekt?

Wprowadzanie nowego pomysłu oczywiście wymaga poświęcenia Twojego czasu. Zatem w pierwszej kolejności przekonaj szefa, że nie zaniedbasz swoich aktualnych obowiązków.

Odpowiednie wyrażenie tego jest ważniejsze niż Ci się wydaje i może przeważyć szalę. Jeżeli wydasz się zbyt zajęty, szef może zaproponować wstrzymanie prac nad nowym pomysłem. Z kolei jeżeli zasugerujesz, że czasu masz aż za dużo, szef może zacząć się zastanawiać czy może nie masz za mało zadań. Najlepszym wyjściem jest wyjaśnienie, w jaki sposób nowy projekt wpasuje się w Twoje obowiązki. Spróbuj czegoś w tym stylu: w tym roku będę miał trochę wolnego czasu po zakończeniu zimowej kampanii i chciałbym poświęcić ten czas na poszukiwanie nowych rozwiązań, zanim na dobre pochłonie mnie kolejna kampania w lecie. Nie masz stałego harmonogramu wydarzeń? – zaproponuj szefowi, że będziesz przychodzić do pracy godzinę wcześniej lub przesuniesz godziny z mniej istotnych projektów.

2. Jak Twój pomysł przyczyni się do wzrostu zysków lub realizacji misji firmy?

Myśl tak, jak podczas odpowiadania na pytania w czasie rozmowy kwalifikacyjnej, gdy starałeś się o pracę. Podkreśl ile możesz wnieść do firmy, a nie ile Ty na tym skorzystasz. Warto skupić się na tym, jak Twój projekt usprawni pracę całej organizacji lub jakie przyniesie zyski. Nie skupiaj się na tym, czy korzystnie to wypadnie w Twoim życiorysie. Dobrze jest też powiedzieć, jak zrodził się pomysł i co cię zainspirowało do tego, żeby znaleźć daną innowację. Przedstawienie swoich spostrzeżeń może pomóc przekonać przełożonego, umożliwiając mu zrozumienie Twojego punktu widzenia. Spróbuj w ten sposób: „Po wczorajszym spotkaniu pracowników, myślałem o usprawnieniu naszej wewnętrznej komunikacji i doprowadziło mnie to do całościowego rozważania naszych działań w zakresie PR. Nie skorzystaliśmy z możliwości, żeby…”

Dobrze jest zacząć od początku. Pomoże to uniknąć rozkojarzenia i pomoże Ci nie przegapić żadnego istotnego punktu, który chcesz omówić.

3. Co jest potrzebne do realizacji projektu?

Musisz pokazać, że dobrze przemyślałeś jak Twój projekt wpłynie na innych. Załóżmy, że będziesz potrzebować dodatkowych pracowników, zasobów i miejsca. Możesz pomyśleć, że jedynym sposobem na przekonanie szefa do pomysłu jest zasugerowanie, że będziesz angażować zasoby firmy w minimalnym stopniu. Jednak to, co naprawdę powinieneś pokazać – to założenie, że Twoje potrzeby są proporcjonalne do przewidywanych rezultatów. Najlepiej byłoby zacząć od oczekiwanych wyników, a następnie powiedzieć o potrzebach: „Uważam, że rekonstrukcja oferty dla małych firm może bardzo wzmocnić naszą pozycję. Projekt ten pochłonie trochę czasu zespołu, ale jeśli dzięki niemu firma poszerzy swoją działalność biznesową, to będzie warto.”

Pamiętaj, że lepiej jest poprosić o to, co jest potrzebne od razu, niż uzyskać akceptację i tydzień później prosić o kolejne zasoby lub narzędzia.

Nowe projekty i pomysły mogą prowadzić do wielu różnych korzyści – wzrostu zysków firmy, zwiększenia Twojej odpowiedzialności, atrakcyjnego wpisu w Twoim CV. Skorzystaj z powyższych rad podczas przedstawiania pomysłu, a z całą pewnością uda Ci się uzyskać dla niego zielone światło.

Może Cię również zainteresować:

Jak poinformować szefa o słabych wynikach? >>

Jak w 5 krokach stworzyć plan kariery zawodowej? >>

Woda na upały, czyli co powinien wiedzieć pracodawca >>

Chcesz być milionerem? Myśl jak milioner >>

12 sposobów, jak być szczęśliwym w pracy >>

siedem-sposobow-705x435

Dodaj swoją odpowiedź w tym temacie

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *