5 RZECZY KTÓRE KAŻDY PRZEDSIĘBIORCA POWINIEN ZROBIĆ NA POCZĄTKU ROKU

Twoja firma

Początek roku to doskonała okazja dla przedsiębiorców do podejmowania nowych wyzwań, wyznaczania celów i planów na najbliższe 12 miesięcy. To także dobry czas na podsumowanie działalności w roku poprzednim. Jeżeli masz własną firmę, jesteś przedsiębiorcą – sprawdź co warto zrobić, aby z sukcesem zacząć nowy rok.

Niezależnie od branży, wielkości firmy czy działu, podsumowania i zamknięcia roku są niezbędne dla każdej organizacji. W tym czasie uporządkowujemy sprawy firmowe, podsumowujemy działania, domykamy budżety i wyznaczamy nowe cele. Początek roku jest też doskonałą okazją, aby stworzyć strategię firmy, jeśli jeszcze jej nie posiadamy, lub wyznaczać nowe kierunki rozwoju.

1. Stwórz lub zweryfikuj strategię firmy

Jeżeli prowadzisz małą firmę – może się zdarzyć, że na początku swojej drogi w ogóle nie pomyślałeś o opracowaniu strategii działania swojej firmy lub o sprecyzowaniu celów własnej działalności. Niektórzy przedsiębiorcy planują działania w perspektywie trzech miesięcy, a jako zasadę podejmowanych działań przyjmują założenie że "jakoś to będzie". Niektórym małym firmom rzeczywiście udaje się przetrwać na rynku, a nawet osiągnąć sukces bez ustalonej strategii. Takie przypadki są jednak nieliczne. Dobrze określone cele i sposób ich realizacji w oparciu o spisaną strategię bez wątpienia wpłyną na zwiększenie prawdopodobieństwa osiągnięcia przez Ciebie sukcesu.

Przeczytaj inne artykuły i zainspiruj się sukcesem innych:

5 ZASAD SUKCESU WG KAZUO INAMORIEGO – MILIARDERA I BUDDYJSKIEGO MNICHA

2. Przeanalizuj działalność w roku poprzednim

Zastanów się i odpowiedz sobie na pytania:
Czy zrealizowałem cele z poprzedniego roku? Jeżeli tak – to jakie działania do tego doprowadziły. Jeżeli nie – to dlaczego. Jaki wynik finansowy osiągnęła moja firma w zeszłym roku? W których miesiącach przychód firmy był najniższy a w których najwyższy? Z czego wynikają różnice?
Co zrobić aby uzyskać lepszy wynik finansowy i jakie podjąć ku temu działania?
W jaki sposób mogę uzyskać lepsze wyniki w sprzedaży a w jaki sposób zmniejszyć koszty?
Jak pracują moi pracownicy? Czy wszyscy są tak samo cenni dla mojej firmy?
Odpowiedzi na te pytania pozwolą Ci uruchomić działania które okażą się niezbędne do osiągnięcia sukcesu i realizacji celów w najbliższych 12 miesiącach.

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat sprawdź: Jak prowadzić firmę bez zbędnych kosztów? Poznaj sposoby na kreatywne oszczędzanie.

3. Wyznacz cele na cały rok

Dobre wyznaczenie celów - to podstawa sukcesu. Nie bójmy się wyznaczać śmiałych, ale mierzalnych i realnych celów. Nie odkładajmy tego na bliżej nieokreśloną przyszłość. Jeżeli nie wiesz jak to zrobić - skorzystaj z porady specjalisty, lub poszukaj informacji na ten temat. Cele mogą być proste i nieskomplikowane. Przykład: "Celem firmy na rok 2017 jest zwiększenie sprzedaży produktów o 10% w stosunku do roku 2016”. Aby cele można było osiągnąć, należy je regularnie monitorować i modyfikować.

Jeżeli interesuje Cię sprawdzony sposób na ustalenie celów sprawdź nasz artykuł: JAK ZAPLANOWAĆ CELE NA 2017 – SPRAWDŹ TE SPOSOBY

4. Motywacja pracowników

Początek roku to doskonała okazja do rozmowy z pracownikami. To również czas weryfikacji tego czy wszyscy pracownicy z zaangażowaniem budują potencjał firmy, czy też są tacy którzy rozwój firmy hamują lub działają na jej szkodę. Jeżeli jesteś zdecydowany aby rozstać się z niektórymi osobami – zrób to teraz. Początek roku to także dobry moment na zatrudnienie nowych pracowników.

Jeżeli dostrzegasz spadek motywacji w pracy – sprawdź czy Twoi pracownicy dobrze się w niej czują. Odpowiedz sobie na pytania: Jaka w Twojej firmie panuje atmosfera? Czy ludzie pracujący u Ciebie są uśmiechnięci i zadowoleni? Może warto z nimi o tym porozmawiać i zapytać czego im brakuje aby czerpać z pracy więcej satysfakcji?

Przeczytaj poniżej jak odpowiednio motywować pracowników:

DOBRE SAMOPOCZUCIE PRACOWNIKÓW – WYDATEK CZY INWESTYCJA

5. Przygotuj plan własnej edukacji który pomoże Ci wykorzystać własny potencjał biznesowy

Dobry biznesman i przedsiębiorca – to taki który cały czas się uczy. Sprawdź w jakich dziedzinach brakuje Ci wiedzy, abyś z sukcesem prowadził własny biznes. Stwórz własny plan edukacji. Sprawdź dostępne szkolenia, kursy, zapisz się na dodatkowy język obcy. Czytaj obowiązkową lekturę biznesową.

Poniżej mamy dla Ciebie listę wydawniczych hitów literatury biznesowej. Pamiętaj osiągniesz sukces tylko wtedy, jeżeli cały czas będziesz czerpał wiedzę z dobrych źródeł.

"Biznes Ci ucieka" Marcin Osman

Sporo praktycznych rad jak rozwijać przedsiębiorczość, napisane luźnym, przyjemnym językiem. Do przeczytania w jeden wieczór.

"Sprzedaż" Fredrik Eklund

Lektura obowiązkowa dla prowadzących własny biznes lub sprzedawców. Eklund udowadnia że sprzedaż jest najważniejsza. Bez tego Twoja firma prędzej czy później upadnie.

"Re-work", Jason Fried, David Heinemeier Hansson

Książka dla przedsiębiorców. Wahlarz pomysłów i inspiracji w prowadzeniu firmy. Napisana przystępnie i luźno.

"Zaczynaj od dlaczego" Simon Sinek

Wartościowa książka, głównie dla właścicieli firm oraz dyrektorów podejmujących strategiczne decyzje. Ku refleksji patrzenia na własny biznes.

Chcesz odnieść sukces? Sprawdź koniecznie:

5 artykułów dzięki którym zwiększysz poziom motywacji w pracy>>

17 sposobów na uzyskanie finansowego sukcesu>>